См. также Поиск по всем ресурсам ННАУ.

Ідеальний дистанційний курс

Передмова

Замість епіграфу:
Викладач впроваджує в практику комп´ютерні засоби навчання
тому, що прагне бути конкурентноздатним,
а не тому, що йому здійснюють за це додаткову плату.
[1]

Дійсно, кожна сфера людської життєдіяльності постійно розвивається, з´являються нові технології, обладнання, методи. Тому, для якісного сучасного навчання, кожен викладач повинен постійно розширяти та поглиблювати свої знання, а також вдосконалювати методи їх передання своїм учням. Однією з нових форм навчання, яка впроваджується зараз в Україні та активно підтримується передовими навчальними закладами й енергійними викладачами, є дистанційне навчання.

Під дистанційним навчанням розуміється індивідуалізований процес передання і засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчання у спеціалізованому середовищі, яке створене на основі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій. [2, п.1.3.]

У процесі дистанційного навчання використовуються дистанційні курси – інформаційні продукти, які є достатніми для навчання за окремими навчальними дисциплінами. [2, п.1.3.]

Випускникам навчального закладу, що успішно закінчили повний курс навчання за дистанційною або поєднаною з дистанційною формою навчання і пройшли державну атестацію, видаються відповідні документи державного зразка про освіту. [2, п.6.1.8.]

Студенти (учні), які успішно закінчили навчання за окремими дистанційними курсами, одержують кваліфікаційний документ (сертифікат) відповідного навчального закладу. [2, п.6.1.8.]

Перелік напрямів, спеціальностей та навчальних дисциплін, за якими допускається підготовка за дистанційною формою навчання, встановлюється Міністерством освіти і науки. [2, п.6.1.9.]

Звісно, без створення належної нормативно-правової бази та, певно, без змін у структурі навчального закладу впровадити дистанційне навчання неможливо.

Сумський державний університет

Так, наприклад, у Сумському державному університеті у січні 2002 року було створено [3] лабораторію дистанційного навчання. В травні 2009 року створено факультет підвищення кваліфікації та педагогічних інновацій, в структуру якого увійшли дві нові лабораторії, створені на базі лабораторії дістанційного навчання – навчальна лабораторія педагогічних інновацій та навчальна лабораторія стандартних електронних засобів навчання.

Нижче наведено рекламний ролік [4] дистанційного навчання Сумського державного університету, в якому дистанційне навчання позиціонується як сучасна альтернатива традицiйнiй заочнiй освiтi. Доречі, перший набiр студентiв на спецiальнiсть "Економiка пiдприємництва" за дистанцiйною формою навчання відбувся у вересені 2002 року [3]; перший випуск бакалаврів за дистанційною формою навчання – у 2006 року.

Для початку та закінчення перегляду роліка натисніть тут

Підготовку фахівців за заочною, дистанційною, вечірньою та екстернатною формами навчання безпосередньо у базовому навчальному закладі в м.Суми, а також в інститутах СумДУ у м.Конотопі та м.Шостці організовує Центр заочної, дистанційної та вечірньої форм навчання. Також, за клопотанням органів місцевої влади та місцевих підприємств для отримання вищої освіти без відриву від виробництва університетом відкриті навчально-консультаційні пункти (НКП) та локальні центри дистанційного навчання у навчальних закладах Сумської (м.Лебедин, м.Охтирка, м.Кролевець, м.Ромни, м.Глухів), Полтавської (смт. Червонозаводське), Чернігівської (м.Прилуки, м.Новгород-Сіверський), Вінницької (м.Могилів-Подільський, м.Бар), Запорізької (смт.Михайлівка), Житомирської (смт.Коростень) областей. В центрі за заочною, дистанційною та вечірньою формою навчається більше 7000 студентів за 23 спеціальностями.

Миколаївський державний університет ім.В.О.Сухомлинського

В нашому місті певні напрацювання у впроваджені дистанційного навчання має МДУ ім.В.О.Сухомлинського.

Згідно з наказом ректора МДУ ім.В.О.Сухомлинського №122 від 01 липня 2009 року з метою впровадження дистанційної освіти в університеті створено відділ дистанційної освіти [5] як структурний підрозділ університету, на який покладені наступні завдання:
- організація та здійснення навчального процесу за дистанційною формою;
- розробка концепції дистанційного навчання в університеті;
- розробка та апробація засобів навчально-методичного забезпечення дистанційної освіти в університеті;
- розробка, створення та супроводження навчальних програм дистанційних курсів;
- створення системи адміністрування і контролю знань, організація дистанційного тестування відповідно до міжнародних вимог та стандартів;
- забезпечення надійного і безпечного функціонування дистанційних курсів та їх ефективного використання;
- розробка, створення та супроводження сайту відділу, забезпечення зручного доступу до нього користувачів дистанційних курсів.

Нарощується нормативно-правова база. На сторінці сайту відділу дистанційного навчання [6] можна знайти наступну документацію:
- положення про право власності;
- положення про експертну комісію;
- положення про визначення інформаційних ресурсів;
- положення про банк веб-ресурсів;
- уніфіковані вимоги до дистанційних курсів;
- положення про ДН в університеті.

Звісно, при впровадженні дистанційного навчання окрім організаційних заходів (нормативно-правова база, матеріально-технічне забезпечення та ін.), найважливішим етапом є розробка самих дистанційних курсів, за якими буде проводитися навчання.

Ідеальний дистанційний курс


"Скажи мне – и я забуду,
покажи мне – и, может быть, я запомню,
вовлеки меня – и тогда я постигну"
Конфуций

В процесі навчання в явному вигляді проявляється три види активності: мислення, дія та мова; у неявному – емоційно-особистісне сприйняття інформації. Експеріментальні дані свідчать [7] про те, що при лекційній подачі матеріалу засвоюється не більше 20-30% інформації (використовується мислення, в першу чергу пам´ять), при самостійній роботі з літературою до 50%, при вимові до 70% (мислення та мова), а при особистій участі у досліджуваній діяльності – наприклад, у діловій грі – до 90% (використовуються всі види активності).

Моделювання реальних умов професійної діяльності спеціаліста в усьому різноманітті службових, соціальних та особистісних зв´язків – основа методів інтерактивного навчання. [8]

Прикладом такого моделювання для вивчення певного матеріалу в дистанційному курсі є розроблена у лабораторії дистанційного навчання СумДУ (2005 рік) [9] мультимедійна гра з курсу "Гроші та кредит", в якій учень у ролі стажера банку зустрічає свого першого клієнта й укладає з ним договір розраховуючи прості чи складні проценти. Сама ігрова ситуація та коментарі як при невірному прийняті рішення ("Будьте уважні, договір укладений за таких умов загрожує прибутку банку.", "Шановний стажер, напевно Ви не маєте бажання стати нашим працівником.", "Шановний стажер, до наступної зустрічі з клієнтом Вам необхідно підготуватися краще. Приділіть більше уваги лекційному матеріалу з курсу "Гроші та кредит") так й при вірному ("Ви добре виконали перше доручення. Вітаємо, сподіваємось Ваша подальша кар´єра банкіра буде вдалою.") залучає учня та стимулює до вивчення ним наданого матеріалу.

Для початку та закінчення демонстрації гри натисніть тут

Без моделювання реальних умов (у зв´язку зі спеціфікою вивчаємого матеріалу), але не менш ефективною при навчанні, є інтерактивна демонстрація переведення чисел з двійкової системи числення в десяткову, яка розроблена А.Козловим спільно зі somit.ru [10].

Для початку та закінчення демонстрації прикладу натисніть тут

Окрім інтерактивних елементів в певних частинах дистанційного курсу доцільно використовувати відео. Не даремно ж кажуть, що краще один раз побачити ніж десять разів почути.

Гарним прикладом зрозумілої візуалізації (підкреслю: розглядаємо саме зрозумілу візуалізацію, а не сам механізм) є дипломна робота студента (нажаль немає прізвища) Південно-Уральського державного університета, яка показує принцип дії і роботу нетрадиційного бескрівошіпно-шатунного двигуна внутрішнього згоряння. Доречі, навчальний заклад має суперкомп´ютер "СКИФ-Аврора ЮУрГУ", який займає 13 місце в рейтингу найпотужніших комп´ютерів СНД, та 450 в рейтингу 500 найпотужніших суспільно відомих комп´ютерних систем світу [11].

Для початку та закінчення демонстрації прикладу натисніть тут

Крім візуалізації механізмів, процесів та ін. має сенс використовувати в дистанційному курсі відео, на якому деякі моменти роз´яснює безпосередньо автор курсу (викладач). Наприклад, вводна лекція.

Голого тексту повино бути як можна менше. При наявності асоціативних малюнків чи фотографій полегшується сприйняття та запам´ятовування інформації.

Висновки

Ідеальний дистанційний курс (те недосяжне, до чого слід прагнути) це захоплюючий динамічний гарно ілюстрований електроний підручник, від якого є бажаня відірватися лише щоб побачити не менш захоплююче відео чи зіграти у "гру". Він має іерархічну структуру з необхідним мінімумом та можливістю більш глибокого вивчення окремих питань, а також можливість повернення до вже пройденого матеріалу.
Підкреслю, що розглядається безпосередньо інформаційний продукт, який використовує мережевий викладач при дистанційному навчанні.

P.S.

1. Авторські права на інтерактивні елементи дистанційних курсів та відео належать їх правовласникам. Зазначені об´єкти використані згідно статті 23 Закону України Про авторське право і суміжні права [12].
2. Більше інформації та прикладів можна знайти перейшовши по вказаним посиланням. Крім того великий вибір интерактивних курсів online за різноманітними темами можна знайти на сайті teachpro.ru. Якщо Вам відомі інші подібні сайти, будь ласка вкажіть їх у коментарі.
3. Також в коментарі можно залишати свої думки з цієї теми.

©Антонович Ю.В. 06.10.2010



Посилання

  1. eLearning в Університеті Марібору (Словенія) – zip-архів з презентацією.
  2. Наказ Міністерства освіти і науки України №40 від 21.01.2004 "Про затвердження Положення про дистанційне навчання".
  3. Лабораторiї, що працюють над дистанційним навчанням в СумДУ.
  4. Рекламний ролік дистанційного навчання Сумського державного університету.
  5. Відділ дистанційної освіти Миколаївського державного університету імені В.О.Сухомлинського.
  6. Нормативна база МДУ імені В.О.Сухомлинського.
  7. Методы активного обучения (російською мовою).
  8. Деловая игра (російською мовою).
  9. Демонстраційні фрагменти курсів лабораторії дистанційного навчання СумДУ.
  10. Інтерактивна демонстрація переведення чисел з двійкової системи числення в десяткову.
  11. суперкомп´ютер "СКИФ-Аврора ЮУрГУ" (на цій же сторінці посилання на рейтинги суперком´ютерів).
  12. Закону України Про авторське право і суміжні права.

Інші корисні посилання

Сайт дистанційного навчання МДАУ

Ключові слова сторінки

положення про ідеальний дистанційний курс дістанційного навчання університеті дістанційної освіти дистанційних курсів

Счетчики

Яндекс.Метрика